I co tu wybrać, czyli maturalnej kampanii informacyjnej odcinek VI

Podjęcie decyzji o zdawaniu matury po latach na pewno wymagało od Ciebie sporo wysiłku. Musiałeś rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”, przyjrzeć się swoim możliwościom czasowym, skonsultować się z najbliższymi i szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, czy matura po latach jest Ci faktycznie potrzebna. I jeśli podjąłeś decyzję na „TAK”, to przed Tobą kolejne wyzwanie: przygotowania do egzaminów. Tylko jak to zrobić? Na jaki kurs się zdecydować? A może zaufać korepetytorowi?

Po pierwsze: jeśli ukończyłeś szkołę kilka czy kilkanaście lat temu, wybierz zajęcia przeznaczone dla osób takich jak Ty, czyli maturzystów po latach. Inaczej bowiem powinien być prowadzony i inne cele realizować kurs dla uczniów, którzy uczęszczają do szkół średnich, a inne dla absolwentów sprzed lat. Ci pierwsi będą potrzebowali jedynie szybkich powtórek. Maturzysta po latach z kolei niejednokrotnie będzie potrzebował przypomnienia pewnych zagadnień od podstaw czy nieco wolniejszego tempa. Co więcej, z mojego doświadczenia wynika, że maturzyści po latach dużo lepiej czują się we własnym gronie, aczkolwiek nie jest to reguła, a – jak pisałam w jednym z poprzednich wpisów – młodzież znakomicie reaguje na swoich starszych towarzyszy maturalnej niedoli 😉

Po drugie: jeśli przeglądałeś już ofertę różnych instytucji oświatowych czy innych szkół, które prowadzą kursy przygotowawcze do matury, to na pewno zdążyłeś zauważyć, że wybór jest naprawdę duży, a dokonać tego właściwego wcale nie jest tak łatwo. Jeśli masz trudności w podjęciu decyzji o wyborze kursów, przybliżę Ci pokrótce wady i zalety szkoleń i kursów, na które możesz trafić.

Generalnie kursy maturalne można podzielić na następujące kategorie:

  • kursy stacjonarne,
  • kursy e-learningowe,
  • kursy multimedialne
  • zajęcia indywidualne,
  • nauczanie komplementarne (tzw. blanded learning)

Kursy stacjonarne

Odbywają się w określonym miejscu i czasie, najczęściej są to zajęcia grupowe. Jeśli dobrze czujesz się w grupie, lubisz i możesz dojeżdżać dwa razy w tygodniu (lub z inną częstotliwością) na określoną godzinę, do określonego miejsca to polecam taką formę. Wadą takiego rozwiązania jest na pewno to, że ofert kursów stacjonarnych dedykowanych tylko maturzystom po latach, jest bardzo mało i być może będziesz mieć problem ze znalezieniem takich w Twojej okolicy.

Kursy e-learningowe

Są dostępne przez Internet, odpada zatem problem dojazdów. Dostajesz dostęp do materiałów potrzebnych do nauki, które są zwykle umieszczane na jakiejś platformie e-learningowej w formie plików tekstowych, plików dźwiękowych (mp3), linków do stron, prezentacji i innych. Sprawdzanie wiedzy odbywa się poprzez wykonywanie testów umieszczonych na platformie.

Taka forma przygotowań wymaga od Ciebie dużej samodyscypliny. Nie masz tu zajęć na żywo z nauczycielem, które często pozwalają lepiej zrozumieć materiał, masz ograniczony kontakt z innymi kursantami albo nie masz go wcale. Jeśli jednak cenisz sobie pracę indywidualną, to to rozwiązanie na pewno przypadnie Ci do gustu.

Kursy multimedialne

W tym przypadku dostajesz komplet materiałów multimedialnych, które stanowią całość kursu. Nie ma tu konsultacji z nauczycielem, pracujesz tylko z komputerem i własnym umysłem. Nie dostaniesz tu również informacji zwrotnej od nauczyciela, która jest kluczowa chociażby przy pisaniu wypracowań z polskiego czy angielskiego.

Jeśli jednak lubisz pracę z komputerem i lubisz uczyć się sam, kurs multimedialny przyniesie Ci korzyści, o ile wyrobisz w sobie nawyk systematycznej nauki. Pamiętaj jednak, że na takim kursie – bez nauczyciela z drugiej strony, który będzie kontrolował Twoje postępy – trudno będzie Ci ćwiczyć umiejętności potrzebne do zdania matury, takie jak analiza tekstu, czytanie ze zrozumieniem w przypadku języka polskiego, o matematyce już nie wspominając.

Zajęcia indywidualne

Opierają się przede wszystkim na pracy jednego ucznia z nauczycielem. Jeśli źle czujesz się w grupie lub jeśli grafik pracy (np. praca na zmiany) nie pozwala Ci na uczęszczanie na lekcje w ściśle określonym terminie, warto pamiętać o tej opcji, choć jest dużo droższa niż kurs.

Tu kluczem do sukcesu jest dobrze wybrany nauczyciel – pamiętaj, że najtańsze korepetycje nie zawsze idą w parze z jakością świadczonych usług.

Nauczanie komplementarne (tzw. blended learning)

Ten model jest uważany za najskuteczniejszy. Zajęcia „tradycyjne” z nauczycielem są przeplatane e-learningiem. Część zajęć odbywa się w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, a część pod jego opieką na specjalnej platformie edukacyjnej, gdzie uczeń pogłębia wiedzę i ćwiczy umiejętności. Najczęściej zajęcia na platformie stanowią uzupełnienie zajęć o część teoretyczną, bo część praktyczna realizowana jest w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem.

Taką formę zajęć stosujemy w Internetowej Szkole Maturzysty po Latach: potrzebne do zajęć materiały, wykłady i teoria są dostępne na platformie edukacyjnej dostępnej o każdej porze dnia i nocy – zadania domowe czy ćwiczenia rozwijające Twoje umiejętności wykonujesz więc wtedy, kiedy masz na to czas, a Twoje postępy monitorują nauczyciele.

Z nauczycielami spotykasz się również na żywo w zależności od przedmiotu; raz lub dwa razy w tygodniu. Zajęcia mają postać webinarów, czyli spotkań on-line w czasie rzeczywistym w wirtualnej klasie. Każde takie spotkanie jest nagrywane, więc jeśli akurat coś Ci wypadnie i nie będziesz mógł wziąć aktywnego udziału w lekcji, to jej nagranie już następnego dnia znajdziesz na platformie e-learningowej. Co ważne, nasze kursy dedykowane są właśnie maturzystom po latach z uwzględnieniem wszystkich potrzeb i życzeń tej wyjątkowej grupy uczniów 🙂

Jesteś ciekawy, jak to wygląda w praktyce? Zapraszam na wycieczkę po Internetowej Szkole Maturzysty i Maturzysty po Latach, którą możesz z nami odbyć TUTAJ.

Jedna myśl nt. „I co tu wybrać, czyli maturalnej kampanii informacyjnej odcinek VI

  1. Pingback: Maturalna wyprawka | Blog Edu & You

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *